Verschil tussen Categorieën , Tags en Post types

Wordpress | Verschil tussen Categorieën , Tags en Post types

Het verschil tussen WordPress Categorieën en Tags, niet iedereen weet of snapt het. Hieronder een korte uitleg over deze, op ’t oog, gelijke maar verschillende functies.

 

Het verschil tussen Categorieën en Tags.

Om te beginnen is het handig om het verschil tussen post-types en Taxonomies te weten. Taxonomies zijn de ‘tags’ en de ‘categorieën’ in berichten en pagina’s. De berichten en pagina’s, maar ook bijlagepagina’s zijn ‘post-types’.

Categorieën en tags kun je zelf gemakkelijk aanmaken / aanpassen en aan je berichten en pagina’s koppelen.

Voorbeeld; je schrijft graag over Auto’s en Wijn. Dan zou je voor je zelf kunnen bepalen om 2 verschillende categorieën aan te maken. Één voor berichten/pagina’s welke alleen gericht zijn op ‘Auto’s‘ en één voor berichten/pagina’s die ‘Wijn‘ gerelateerd zijn.

 

Maar waar gebruik je dan ‘Tags’ voor?

Tegenwoordig is de term ‘tag’ terug te vinden in de wel bekende term ‘hashtag’. Ofwel deze dingen #. Het gebruik hiervan is tegenwoordig wijd verspreid terug te vinden op diverse social media zoals, Twitter, Instagram en in mindere mate ook Facebook. #Cool #Party #Vrienden zijn voorbeelden van deze tags. En zo werkt eigenlijk ook de ‘tag’ van WordPress. Het beschrijft in detail, meer dan bij categorieën gebeurd, het bericht in korte steekwoorden.

 

Kort :

Categorieën gebruik je om aan te geven waar je bericht precies over gaat, zonder al te veel in details te treden.

Tags kan je zien als de belangrijkste steekwoorden van het bericht. De details.


Post types en Custom Post types.

(Custom) Post types, je hoort ze de laatste jaren steeds vaker in combinatie met WordPress.

Maar wat zijn het precies en misschien nog wel belangrijker, wat kan je ermee? Om eerlijk te zijn zijn er honderden redenen om Custom post types te gebruiken, maar is het wel echt, echt ,echt nodig? Zeker niet in alle gevallen. Maar wanneer dan wel? Nu je het verschil tussen categorieën en tags weet kunnen we ons richten op de Post types.

Om te beginnen is de term ‘Post type’ eentje die verwarring veroorzaakt. Je zou denken dat enkel te maken heeft met een bericht (Post in het Engels) en niet met een pagina of een bijlage pagina. Ik noem het daarom ook liever ‘content-type’ inplaats van ‘post-type’.Waarom? Dat lees je verderop.

De ‘Post type’ is het type content wat je plaatst, niets meer en niets minder. Standaard heeft WordPress ‘Pagina’, ‘Berichten’ en ‘Bijlage-pagina’s’, als ‘Types’. Alle 3 hebben ze hun specifieke eisen en kenmerken. Zo kan je bij pagina’s een hoofdpagina toekennen en bij berichten en bijlage pagina’s weer niet. Vaak heb je ook geen tags op pagina’s en bij berichten weer wel. Ook is de webpagina layout (template) voor de bezoeker anders opgebouwd. Zo zijn er nog een aantal verschillen die deze ‘post-types’ kenmerken.

Kort :

Post-type is de soort content dat wordt getoond, maar niet past in de standaard types : Berichten en Pagina’s.

Custom post types

Custom post types zijn eigenlijk zelf gemaakte content types. Zoals bijvoorbeeld, ‘Portfolio’, ‘Video’, ‘Films’, ‘Boeken’, ‘Wiki’. Maar in feite kan het van alles zijn afhankelijk van je wensen. Het voordeel hiervan is dat je ook je eigen velden en eisen kunt maken zonder de andere berichten en pagina’s daarmee lastig te vallen. Wat wel zou gebeuren wanneer je de kenmerken van bijvoorbeeld pagina’s zou wijzigen. Alle andere pagina’s wijzigen dan mee. Niet handig dus.

Bij je wensen ligt ook precies het probleem. Want je kan natuurlijk wel voor alles en nog wat verschillende content-type’s aanmaken maar daar schiet je niets mee op. Je kan immers ook bepalen om een andere categorie aan te maken.

Voorbeeld : Ons Intranet draait ook op WordPress. Standaard heb je de mogelijkheid om berichten pagina’s te plaatsen. Wij gebruikte de pagina’s om processen en werkbeschrijvingen vast te leggen als mede om speciale contact formulieren en afdelings- pagina’s bij de te houden. Je zult begrijpen dat de ‘processen en werkbeschrijvingen’ dermate groot was geworden dat de overige pagina’s eigenlijk in het niets vielen. De ‘pagina’s’ werden een grote verzamelplek voor van alles en nog wat. Dat is niet praktisch en werkt verwarrend. Wij hebben toen besloten om speciaal hiervoor een Custom Post type aan te maken. (Wij hebben dit ‘Knowledge base’ ofwel ‘kb’ genoemd). Het voordeel hiervan is dat dit gedeelte van het intranet helemaal los komt van de standaard aanwezige ‘berichten en pagina’s’ en er zo meer duidelijkheid schept over wat nu precies waar staat. Ook worden er eigen categorieën en tags gebruikt die los staan van de standaard ‘berichten en pagina’s.’

Je kan dus eigenlijk zeggen dat wij een ‘Wikipedia’ binnen ons intranet hebben gemaakt.

kb-knowlegdebase-wordpress


Wanneer kies je ervoor om een Custom Post type aan te maken?

Zoals gezegd zijn er honderden redenen waarom je wel of niet een custom post type moet maken, een van de belangrijkste punten voor mij zijn toch wel die in onderstaand rijtje.

  1. Sommige ‘content’ die je plaatst heeft niets weg van ‘berichten’ of ‘vaste pagina’s’. Neem bijvoorbeeld een wiki of portfolio.
  2. Het heeft geen chronologische volgorde nodig en is eigenlijk ‘tijdloos’.
  3. Je hebt niet genoeg aan alleen een ‘categorie’ of ‘tag’.
  4. Je hebt extra velden nodig om je content op de juiste manier te tonen, zonder de rest van je site te verkloten.
  5. Je wilt je content op een manier tonen aan je bezoekers die anders is dan de standaard ‘berichten en pagina’s’.

Welke reden vind jij belangrijk om wel of niet te kiezen voor een Custom Post type?

 

 


Heb je nog opmerkingen of vragen? Je kunt ze in de box hieronder of op het forum kwijt.